خانواده مفید

🌺پیشگیری و درمان حسّاسیّت پوستی و جوش و خارش تن

مصطفی محمدی علوی حسینی | شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۱۵ ق.ظ | ۰ نظر

جوش و خارش پوست از بیماریهای شایعی است که گاه آرامش و خواب را از انسان می‌گیرد. جوش و خارش پوست گاهی خبر از بیماریهای کلیوی، کبدی یا سرطان می‌دهد که خیلی زود با انجام آزمایشهای ضروری باید آن بیماریها را درمان کرد، و زمانی با گزش حشرات و جانوران گزنده روی می‌دهد که باید آنها را از تن و لباس و جای زندگی دور کرد، و بیشتر در پی حسّاسیّتهای فصلی و مصرف برخی خوراکیهای حسّاسیّت‌زا و خارش‌آور و افزایش سموم کبدی و اسیدهای صفراوی در بدن، پدید می آیند. در هر حال، برای پیشگیری و درمان حسّاسیّت پوستی، جوش خارش تن، چند نکته را باید رعایت کرد:

1. پرهیز کامل از مصرف تخم‌مرغ، بادمجان و گوجه‌فرنگی و ربّ و سس آن برای کسانی که دچار جوش و خارش بدن می‌باشند، و دیگران نیز تخم‌مرغ کمتر بخورند و بادمجان و گوجه فرنگی رسیده را کمتر و تنها در روزهای گرم سال بخورند.

2. پرهیز از مصرف خوراکیها و غذاهای کنسروی و دارای موادّ نگهدارنده و رنگهای مصنوعی، به ویژه کنسرو ماهی، سس مایونز، سوسیس، کالباس، چیپس و پفک.

3. پرهیز یا کمتر مصرف‌کردن قند و شکر صنعتی و فراورده‌های آن دو، مانند انواع شیرینیها، شکلاتها و نوشابه‌ها، و خوردن شیرینیهای طبیعی، مانند عسل، شیرۀ انگور، شکر سرخ، کشمش، خرما و انجیر.

4. پرهیز از خوردن گوشت گاو و گوساله و نیز پرندگان و گوسفندان پیر، و خوردن گوشت گوسفند بره یا جوان و گوشت ماهی همراه با خرما و گوشت پرندگان جوجه و جوان.

5. کاستن از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و خوردن غذاهای پختنی و کبابی.

6. پرهیز از روغنهای صنعتی و بهره‌گیری از روغنهای طبیعی مانند روغن گاوی و روغن زیتون و کنجد.

7. کسانی که دچار جوش و خارش بدن می‌باشند، مصرف خربزه، دانه‌ها و مغزها، مانند تخم آفتابگردان، بادام، پسته، فندق و گردو، را بکاهند، و گردو را تنها شبها همراه با پنیر باید خورد.

8. آش‌جو فراهم‌شده از جو و سبزیهایی چون تره، اسفناج، جعفری، شوید و هویج را همراه با کمی آب غوره یا آب لیموی تازه یا سرکه بخورند.

9. خوردن میوه‌ها و آب‌میوه‌هایی که خون را پالایش و سموم کبدی و اسیدهای صفراوی را از بدن بیرون می‌ریزند، مانند زیتون، انار، آلبالو، آلوبخارا، زقال اخته، زرشک و آب برخی از آنها و نیز خوردن آلوبخارای زرد خشک، به ویژه پنج دانه برای چند روز صبح ناشتا.

10. بزرگسالانی که دچار جوشها و خارشهای پوستی‌اند، مدّت دو هفته تا چهل روز، نوشیدنی ای با دمای طبیعی (سردنشده در یخچال) از نصف لیوان عرق شاه‌تره و کاسنی با هم، همراه با یک قاشق غذاخوری خاکشی یا تخم شربتی (یک روز خاکشی و یک روز تخم شربتی) و یک قاشق غذاخوری سرکه را با کمی عسل شیرین کنند و صبح ناشتا بنوشند. برای کودکان نصف آن مقدار کافی است.

11. هنگام دچارشدن به جوش و خارش پوست تلاش کنید پوست را نخارانید و خیلی آرام روی بدن دست بکشید تا پوست بدن زخم و خونی نشود و بیماری پوستی گسترش نیابد، و از خشکی پوست با چرب کردن و مرطوب نگه‌داشتن آن با روغنها و کرمهای طبیعی، پیشگیری کنید.

12. خنک نگه‌داشتن محیط زندگی، پرهیز از حمّام داغ و پانگذاشتن و ننشستن روی فرشهایی با الیاف نایلون و پشم، مانند موکت، و نپوشیدن جوراب و لباسهای زیر پشمی و نایلونی و استفاده از لباسهایی با نخ پنبه یا کتان به کاهش جوش و خارش پوست و درمان زودتر آن کمک می‌کنند.

13. برای شادابی و تقویت پوست و مو و از میان بردن جوش و خارش پوست، هفته ای یک تا دو بار، پس از شستشوی سر و تن با شامپو یا صابون، مقداری پودر سدر را با اندکی حنا در ظرفی بریزید و با مقداری آب گرم به گونه ای که خیلی آبکی نشوند، با قاشق هم بزنید تا خوب حل شوند و کف کنند. کف و بخش رویی محلول را به سر و داخل موها بمالید و باقیمانده‌اش را که با ذرّات سدر و حنا قاطی است، به تن بمالید و مدّت یک ربع ساعت صبر کنید و سپس سر و تن را زیر دوش آب گرم یا ولرم آب بکشید و خود را با حوله خشک کنید.

14. سالی دو بار حجامت‌کردن، یکی در میانه‌های بهار تا اوایل تابستان و دیگری در میانه‌های پاییز تا اواخر آن.
✔️برگرفته از: طبّ سلیمانی، نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
کانال آخر الزّمان
@joinchatakheruzzama

مشاهده مطلب در کانال

  • مصطفی محمدی علوی حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی