خانواده مفید

آداب روز عاشورا، بخش دوم

مصطفی محمدی علوی حسینی | سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۰۷:۱۱ ق.ظ | ۰ نظر

4. پرهیز از انعقاد نطفه فرزند در شب و روز تاسوعا و عاشورا:
چنانچه شیخ مفید در مسار الشیعه، چنین میفرمایند:
فِی الیَومِ العاشِرِ مِنهُ [أی مِن شَهرِ المُحَرَّمِ‏] مَقتَلُ سَیِّدِنا أبی عَبدِ اللَّهِ الحُسَینِ علیه السلام مِن سَنَةِ إحدى‏ وسِتّینَ مِنَ الهِجرَةِ، وهُوَ یَومٌ یَتَجَدَّدُ فیهِ أحزانُ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام وشیعَتِهِم. وجاءَتِ الرِّوایَةُ عَنِ الصّادِقینَ علیهم السلام بِاجتِنابِ المَلاذِّ، وإقامَةِ سُنَنِ المَصائِبِ، وَالإِمساکِ عَنِ الطَّعامِ وَالشَّرابِ إلى‏ أن تَزولَ الشَّمسُ، وَالتَّغَذّی بَعدَ ذلِکَ بِما یَتَغَذّى‏ بِهِ أصحابُ أهلِ المَصائِبِ، کَالأَلبانِ وما أشبَهَها دونَ المَلَذِّ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّراب‏. (شیخ مفید، مسار الشیعه، ص 43)
امام حسین علیه السلام در روز دهم محرّم، به سال 61 هجرى، کشته شد و این روز، روزى است که اندوه‏هاى خاندان محمّد صلى الله علیه و آله و پیروانشان، تجدید مى‏شود. از امامان علیهم السلام روایت شده که در عاشورا، باید از کامجویى (جماع و آمیزش جنسی) پرهیز شود و مراسم حزن و ماتم برگزار شود. نیز از خوردن غذا و آب، تا عصر خوددارى گردد و پس از آن، غذایى در حدّ #غذاى مصیبت‏دیده، خورده شود، مانند شیر و امثال آن، بى آن که از غذاها و نوشیدنى‏هاى لذیذ، استفاده شود.

5. چرا کسب درآمد مادی، در عاشورا نهی شده است؟

فقهای شیعه با الهام از روایات اهل بیت علیهم السّلام چون این روز را روز حزن و اندوه و اقامه عزا در مصیبت حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) می‏دانند از هرگونه عملی که منافات با اقامه عزا و حزن واندوه، باشد را در این روز به شدت نهی کردند و مؤمنین را توصیه فرموده‌اند تا در این روز دست از کار‌های روزمرّه و دنیوی، کشیده و این روز را روز مصیبت و حزن و بکاء خود قرار دهند. از باب نمونه، امام رضا(ع) در روایتی‌ می‌فرمایند:
مَن تَرَکَ السَّعیَ فی حَوائِجِهِ یَومَ عاشوراءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوائِجَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ، ومَن کانَ یَومُ عاشوراءَ یَومَ مُصیبَتِهِ وحُزنِهِ وبُکائِهِ یَجعَلُ اللَّهُ عز و جل یَومَ القِیامَةِ یَومَ فَرَحِهِ وسُرورِهِ، وقَرَّت بِنا فِی الجِنانِ عَینُه‏. (شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 227)
هر کس در روز عاشورا، تلاش و کوشش براى بر آوردن نیازهای دنیوی و مادی را رها کند، خداوند، نیازهاى دنیایى و آخرتىِ او را بر مى‏آورد، و هر کس عاشورا، روز ماتم و اندوه و گریه‏اش باشد، خداوند عز و جل قیامت را روزِ شادى و خوش‏حالى‏اش قرار مى‏دهد و چشمش در بهشت، به ما روشن مى‏شود.

مشاهده مطلب در کانال

  • مصطفی محمدی علوی حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی