خانواده مفید

بسم الله الرحمن الرحیم

مصطفی محمدی علوی حسینی | سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱ ق.ظ | ۰ نظر

چند نکته بسیار مهم درباره عاشورا
بخش اول:

1. عاشورا، برای حاجات دنیوی، مبارک نیست:

در روایتی از امام باقر، عاشورا برای نیازهای دنیوی همچون انتخاب شغل، و تجارت، انتخاب #همسر (متاسفانه برخی در مراسم های روضه عاشورا برای آینده فرزندانشان، در حال جستجو هستند) و ...، شوم و نامبارک و بدون برکت، دانسته شده است و تصریح شده است حتی اگر به ظاهر برآورده شود، سرنوشت و #عاقبت خوبی نخواهد داشت.
متن #حدیث:
فَإِنِ استَطَعتَ أن لا تَنتَشِرَ یَومَکَ فی حاجَةٍ فَافعَل، فَإِنَّهُ یَومُ نَحسٍ، لا تُقضى‏ فیهِ حاجَةٌ، وإن قُضِیَت لَم یُبارَک لَهُ فیها، ولَم یَرَ رُشداً، ولا تَدَّخِرَنَّ لِمَنزِلِکَ شَیئاً، فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنزِلِهِ شَیئاً فی ذلِکَ الیَومِ لَم یُبارَکَ لَهُ فیما یَدَّخِرُهُ، ولا یُبارَکُ لَهُ فی أهلِه‏. (این قولویه، کامل الزیارات، ص 326)
از امام باقر علیه السلام، در باره روز عاشورا، نقل شده است: اگر توانستىد در پىِ بر آوردن حاجتى نروىد، نروید؛ چرا که عاشورا، روز شومى است و حاجتى در آن، برآورده #نمى‏شود، و اگر هم برآورده شود، برکتى ندارد و پیشرفتى نمى‏بیند. همچنین [در این روز]، براى خانه‏ات چیزى را ذخیره نکن، که هر کس در روز عاشورا براى خانه‏اش چیزى بیندوزد، در اندوخته‏اش برکتى نخواهد بود و در خانواده‏اش نیز برکتى نخواهد بود.

2. ذخیره مواد غذایی، سنت بنی امیه:

همچنین امام رضا، در باب آداب روز عاشورا، از تهیه و ذخیره مواد غذایی، نیز نهی فرموده اند:

... وَ مَنِ ادَّخَرَ إِلَى مَنْزِلِهِ ذَخِیرَهً أَعْقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى نِفَاقاً فِی قَلْبِهِ إِلَى یَوْمِ یَلْقَاهُ، وَ انْتَزَعَ الْبَرَکَهَ عَنْهُ وَ عَنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ وُلْدِهِ، وَ شَارَکَهُ الشَّیْطَانُ فِی جَمِیعِ ذَلِکَ. (کلینی، الکافی، ج 4، ص 147)
...کسی که در این روز، برای منزلش چیزی ذخیره کند، در قلبش تا روز قیامت نفاق جای گیرد و برکت از او و خانواده و فرزندانش گرفته می شود و شیطان در همه این موارد با او همراهی و مشارکت خواهد کرد.

3. از نذری و مهمانی و اطعام در روز عاشورا، پرهیز شود:

طبق سیره ائمه که فرمودند، بدون نیت روزه گرفتن، در روز عاشورا، گرسنه و تشنه باشید، و تا عصر عاشورا، چیزی میل نکنید، و به شربه من الماء (و به جرعه آبی اکتفا کنید)؛ بنابراین، شایسته است از نذری و دعوت و خوردن غذاهای لذیذ و چرب و شیرین، در روز عاشورا خودداری شود، امری که #متاسفانه در سال های اخیر، به خاطر ناآگاهی مردم به این مساله و دستور اهل بیت در حال فراموشی است؛ به خاطر حساسیت و عظمت روز عاشورا، اهل بیت حتی به کوچکترین مسائل، نیز اهمیت داده اند لکن متاسفانه، توجه چندانی نمی شود.
و شاهد محکم بر این مساله، روایتی است که از امام صادق(ع) نقل شده است. زیرا وقتى از ایشان درباره روزه روز عاشورا پرسیده شد فرمودند: صُمهُ مِن غَیرِ تَبییتٍ وأفطِرهُ مِن غَیرِ تَشمیتٍ و لا تَجعَلهُ یَومَ صَومٍ کَمَلًا وَلیَکُن إفطارُکَ بَعدَ صَلاةِ العَصرِ بِسَاعَةٍ عَلى شَربَةٍ مِن ماءٍ. (شیخ طوسی، مصباح المتهجّد ص782). در آن روز، روزه بگیرید؛ امّا بدون تصمیم شبانه (یعنى بى آن که شب، قصد روزه ‏کنىد) و بخورید ؛ امّا نه به قصد شادى (یعنی افطار کن؛ امّا نه براى شماتت و خوش‏حالى؛ بلکه به منظور مخالفت با کسانى که به قصد تبرّک، روزه مى‏گیرند) و روزه آن را کامل نکن و خوردنت هم ساعتى پس از وقت نماز #عصر روز عاشورا با نوشیدن #جرعه‏ اى آب باشد و نه چیز دیگری (غذا باید شبیه غذای مصیب زده ها باشد).
همانطور که امام صادق، تصریح فرمودند، شیعیان، در روز عاشورا، بهتر است به "شربه من الماء"، اکتفا کنند اما بدون اینکه نیت روزه داشته باشند، به احترام شهادت امام حسین در عاشورا، گرسنه و تشنه باشند و ضمن حضور در مراسم های عاشورا، به احترام تشنگی امام حسین، از پذیرش طعام و غذاهای لذیذ، صرفنظر کنند و به روزهای دیگر، موکول کنند که ایام سال، بسی گسترده است.

مشاهده مطلب در کانال

  • مصطفی محمدی علوی حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی